Undervisningsmiljøvurdering FGU SV
Download dokument her
Kortlægning og vurdering af elevernes undervisningsmiljø
FGU SV er en institution bestående af fire skoler, hver med sine unikke værksteder, faglige retninger og elevgrupper. Dette mangfoldige miljø betyder, at undervisningsmiljøet ikke kan anskues som en ensartet størrelse, men i stedet kræver en nuanceret og lokal tilgang til vurdering og forbedring.
Undervisningsmiljøvurderingen gennemføres ved at vores værksteder og hold på den enkelte skole udarbejder en arbejdspladsvurdering (APV), der er specifikt tilpasset deres værksted og undervisningskontekst. Vi benytter skemaerne fra Arbejdstilsynet, som er målrettet de enkelte hold. Eks. Metal fra metalindustrien, Træ fra bygge og anlæg osv. Vi har valgt at anvende dem, fordi der tages udgangspunkt i forholdene på arbejdsmarkedet, og det er god læring for vores elever. APV’en udfyldes i fællesskab af elever og holdledere, og skemaerne skal indeholde handleplan, og behandles i skolens TRIO udvalg. Hvis der er problemer som ikke kan løses lokalt, bliver de bragt frem i FGU SV’s arbejdsmiljøudvalg.
Supplerende inddrages den nationale trivselsmåling, som foretages årligt i december måned og offentliggøres et par måneder efter. Den inddrager relevante aspekter til en undervisningsmiljøvurdering, idet eleverne her besvarer en række spørgsmål om, hvordan de oplever undervisningen. Den har vi drøftet i ledelsen og blandt medarbejderne.
Endelig har vi tidligere gennemført en undersøgelse ifm. elevernes trivsel og vurdering af undervisningsmiljø under coronanedlukningen. Denne indgår ikke i nedenstående resultat, men kan rekvireres ved henvendelse til institutionen.
Det overordnede resultat
Undervisningsmiljøvurderingen i denne sammenfatning er gennemført på forskellige tidspunkter for de enkelte skoler (samlet hen over perioden nov. 2022 til dec. 2024). Det overordnede resultat er, at de lokale APV-undersøgelser bl.a. har gjort opmærksom på aspekter i det fysiske undervisningsmiljø på værkstederne. Det er typisk:
- At mange elever på tværs af skolerne arbejder på værksteder med støj og behov for udsugning, hvilket gør det essentielt, at holdlederen er opmærksom på elevernes brug af værnemidler og altid minder dem herom. Heri indgår selvfølgelig også en opmærksomhed for skolen om, at disse værnemidler altid skal stilles til rådighed for eleverne.
- At der er uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og mange løft i løbet af dagen. Også her er det væsentligt, at holdleder er opmærksom på, og instruerer eleverne i, at arbejdet udføres korrekt, så der ikke opstår mén. Dette indgår som en naturlig del af undervisningen. I de tilfælde, hvor denne opmærksomhed ikke er nok til at afhjælpe uhensigtsmæssig belastning, har drøftelserne på TRIO-møderne medført indkøb af materiel til at aflaste arbejdsbyrden.
Derudover udtrykker holdenes og værkstedernes APV-undersøgelser, at mange potentielle problemstillinger allerede er håndteret i det daglige arbejde som følge af holdlederes og faglæreres ansvarlighed og opmærksomhed. Det er medvirkende til at skabe et trygt og positivt undervisningsmiljø.
Hvad angår den nationale trivselsmåling er det overordnede resultat, at FGU SV har en høj grad af trivsel blandt vores elever. Faktorer med særlig betydning for undervisningsmiljøet er bl.a., at vurderingen af lærerne er særligt positiv. Vurderingen af de fysiske omgivelser varierer skolevis, hvilket er naturligt for så vidt skolerne er forskellige på det område.
Retningslinjer for opfølgning på handlingsplan
Opfølgningen på holdenes handlingsplaner er primært blevet gennemført lokalt på de enkelte værksteder, hvor der vurderes, om der er behov for yderligere handling eller justeringer. Efterfølgende har skoleledelsen på hver enkelt skole fulgt op på handlingsplanerne og sikret, at alle tiltag blev gennemført, og eventuelle resterende udfordringer blev håndteret. Endelig er der på institutionelt niveau blevet fulgt op på, om handleplaner er gennemført.
Erfaringer pba. de gennemførte undervisningsmiljøvurderinger
Det er pba. de gennemførte vurderinger besluttet, at vi fremadrettet vil gennemføre årlige undervisningsmiljøvurderinger, samt at de skal gennemføres på samme tid på tværs af institutionen. Fordi det er et vigtigt område at sætte og fastholde fokus på, og fordi vores elever gennemsnitligt går hos os ca. 1 år.